نصحیت هایی حکیمانه از حضرت امام(ره) به فرزند گرامیشان حاج احمد آقا

نمایش خبر : 1313 | تاریخ انتشار : 1393/03/15 00:02

پسرم! از این مخلوقات میان تهى ، پوچ و هیچ ، باكى نداشته باش و چشم امیدى هرگز به آنها مبند، كه چشم داشتن به غیر او شرك است و باك از غیر او جل و علا و كفر.


پسرم ! تا نعمت جوانى را از دست ندادى فكر اصلاح خود باش كه در پیرى همه چیز را از دست مى دهى ، یكى از مكاید شیطان كه شاید بزرگترین آن باشد، كه پدرت بدان گرفتار بوده و هست - مگر رحمت حق تعالى دستگیر او باشد - استدراج است .
در عهد نوجوانى شیطان باطن ، كه بزرگترین دشمنان اوست ، او را از فكر اصلاح خود باز مى دارد، و امید مى دهد كه وقت زیاد است ، اكنون فصل برخوردارى از جوانى است ، و هر آن و هر ساعت و هر روز كه بر انسان مى گذرد، درجه درجه او را با وعده هاى پوچ از این فكر باز مى دارد تا ایام جوانى را از او بگیرد، و آنگاه كه جوانى رو به اتمام است ، او را به امید اصلاح در پیرى سرخوش مى كند و در ایام پیرى نیز این وسوسه شیطانى از او دست نكشد، و وعده توبه در آخر عمر مى دهد، و در آخر عمر و شهود موت ، حق تعالى را در نظر او مبغوض ترین موجود جلوه مى دهد كه محبوب او كه دنیاست از دستش گرفته است ، این حال اشخاصى است كه نور فطرت در آنها به كلى خاموش نشده است ، و اشخاصى هستند كه غرقاب دنیا بر آنها را از فكر اصلاح دور نگهداشته ، و غرور دنیا سرتا پاى آنان را فراگرفته است من خود چنین اشخاصى را در اهل علم اصطلاحى دیده ام و اكنون بعض آنها در قید حیاتند و ادیان را هیچ و پوچ مى دانند.
پسرم ! توجه كن كه هیچ یك از ما نمى تواند مطمئن باشد كه به این دام شیطانى نیفتد. عزیزم ! ادعیه ائمه معصومین را بخوان و ببین كه حسنات خود را سیئات مى دانند، و خود را مستحق عذاب الهى مى دانند، و به جز رحمت حق به چیزى نمى اندیشند، و اهل دنیا و آخوندهاى شكم پرور این ادعیه را تاویل مى كنند، چون حق جل و علا را نشناخته اند.

میزان در اعمال
پسرم ! نه گوشه گیرى صوفیانه دلیل پیوستن به حق است ، و نه ورود در جامعه و تشكیل حكومت ، شاهد گسستن از حق . میزان در اعمال انگیزه هاى آنهاست .
چه بسا عابد و زاهدى كه گرفتار دام ابلیس است و آن دام گستر، با آنچه مناسب او است ، چون خود بینى و خود خواهى و غرور و عجب و بزرگ بینى و تحقیر خلق الله و شرك خفى و امثال آنها، او را از حق دور و به شرك مى كشاند و چه بسا متصدى امور حكومت كه با انگیزه الهى به معدن قرب حق نائل مى شود... پس میزان عرفان و حرمان ، انگیزه است .
هر قدر انگیزه ها به نور فطرت نزدیكتر باشند و از حجب ، حتى حجب نور وارسته تر، به مبداء نور وابسته ترند، تا آنجا كه سخن از وابستگى نیز كفر است .
پسرم ! از زیر بار مسؤ ولیت انسانى كه خدمت به حق در صورت خدمت به خلق است شانه خالى مكن ، كه تاخت و تاز شیطان در این میدان ، كمتر از میدان تاخت و تاز در بین مسئولین و دست اندركاران نیست ، و دست و پا براى بدست آوردن مقام ، هر چه باشد، چه مقام معنوى و چه مادى مزن ، به عذر آن كه مى خواهم به معارف الهى نزدیك شوم ، یا خدمت به عبادالله نمایم ، كه توجه به آن از شیطان است ، چه رسد كه كوشش براى به دست آوردن آن .
باید معارف به قلب برسد
پسرم! كوشش كن كلمه توحید را كه بزرگترین كلمه است ، و والاترین جمله است ، از عقلت به قلبت برسانى ، كه حظ عقل همان اعتقاد جازم برهانى است ، و این حاصل برهان اگر با مجاهدت و تلقین به قلب نرسد، فایده و اثرش ‍ناچیز است .
چه بسا بعضی از همین اصحاب برهان عقلى و استدلال فلسفى بیشتر از دیگران در دام ابلیس و نفس خبیث مى باشند، (پاى استدلالیان چوبین بود)، و آنگاه این قدم برهانى و عقلى تبدیل به قدم روحانى و ایمانى مى شود كه از افق عقل به مقام قلب برسد، و قلب باور كند آنچه را استدلال اثبات عقلى كرده است .
پسرم ! مجاهده كن كه دل را به خدا بسپارى و موثرى جز او ندانى .

بى توجهى به ثناى ثناجویان

پسرم ! چه خوب است به خود تلقین كنى ، و به باور خود بیاورى یك واقعیت را كه مدح مداحان و ثناى ثناجویان چه بسا كه انسان را به هلاكت برساند، و از تهذیب دور و دورتر سازد. تاثیر سوء ثناى جمیل در نفس آلودده ما، مایه بدبختیها و دور افتادگى ها از پیشگاه مقدس حق - جل و علا - براى ما ضعفاء النفوس خواهد بود، و شاید عیبجویى ها و شایعه پراكنى ها براى علاج معایب نفسانى ما سودمند باشد، كه هست همچون عمل جراحى دردناك كه موجب سلامت مریض ‍ مى شود. آنان كه با ثناهاى خود ما را از جوار حق دور مى كنند، دوستانى هستند كه با دوستى خود به ما دشمنى مى كنند و آنان كه پندارند با عیب گوئى و فحاشى و شایعه سازى به ما دشمنى مى كنند، دشمنانى هستند كه با عمل خود ما را اگر لایق باشیم ، اصلاح مى كنند، و در صورت دشمنى به ما دوستى مى نمایند. من و تو اگر این حقیقت را باور كنیم ، و حیله هاى شیطانى و نفسانى بگذارند واقعیات را آن طور كه هستند ببینیم ، آنگاه از مدح مداحان و ثناى ثناجویان آن طور پریشان مى شویم كه امروز از عیب جوئى دشمنان و شایعه سازى بدخواهان ؛ و عیب جوئى را آن گونه استقبال مى كنیم كه امروز از مداحى ها و یاوه گوئیهاى ثناخوانان . اگر از آنچه ذكر شد به قلبت برسد، از ناملایمات و دروغ پردازیها ناراحت نمى شودى ، و آرامش ‍ قلب پیدا مى كنى ، كه ناراحتیها اكثرا از خود خواهى است . خداوند همه ما را از آن نجات مرحمت فرماید.
آفات حب دنیا
پسرم ! هیچگاه دنبال تحصیل دنیا، اگر چه حلال او باشد، مباش كه حب دنیا، گرچه حلالش باشد، راءس همه خطایا است ، چه خود حجاب بزرگ است و انسان را ناچار به دنیاى حرام مى كشاند. تو جوانى و با قدرت جوانى كه حق داده است مى توانى اولین قدم انحراف را قطع كنى و نگذارى به قدم هاى دیگر كشیده شوى كه هر قدمى ، قدم هائى در پى دارد، و هر گناهى - گرچه كوچك - به گناهان بزرگ و بزرگتر انسان را كشد، به طورى كه گناهان بسیار بزرگ در نظر انسان ناچیز آید، بلكه گاهى اشخاص به ارتكاب بعض كبائر به یكدیگر فخر مى كنند، و گاهى به واسطه شدت ظلمات و حجاب هاى دنیوى ،
منكر به نظر معروف ، و معروف منكر مى گردد

دیدگاه کاربران
دیدگاهی توسط کاربران ثبت نشده است .
فرم ارسال دیدگاه
نام کامل :
پست الکترونیکی :
متن پیام :
کد امنیتی : تصویر كد امنیتی
عکس خوانده نمی شود
salamup.ir
nashrkhabar.ir